Svar til: Virtuel Midgård den 18-03-2021

Rita Sørensen
Deltager

Matematiske modeller er gode nok. Man skal bare vide at de er lige så nøjagtige som vejrudsigten, som også bygger på modulering. Jo længere ud i tiden modellen rækker jo mere upræcis. Og generelt tror jeg ikke at befolkningen læder sig forskrække og ændrer adfærd på basis af nogle velunderbyggede moduleringer. Der sker ikke nogen ændring i folks mindsæt, før det klimaændringerne kan mærkes på egen krop. Til gændgæld har vi set hvor hurtig og effektiv verden kan reagerer, NÅR det mærkes akut. F.eks. forbud mod CFC-gasse, da der var kæmpehul i ozonlaget i 90’erne…..og nu med Corona, ja der er meget der går galt, men overordnet har verden reagerer effektiv.
Så med hensyn til klimaet må vi bare håbe at der er tid nok til at rette op på forholdene, når vi begynder at mærke de katastrofale følger. Og i mellemtiden må alle gode folk arbejde videre med at planlægge og forberede løsninge, der kan sættes i værk hurtigt og effektivt.
Jeg er skeptisk over for det at ændre folks mindset – jeg synes i den grad det går den forkeret retning lige nu. Vi tænker kun på os selv mht. vacciner – og når der bliver et hul i statsministerens travle coronakalender, så bruger hun det til at hetze mod indvandremiljøet.
Jeg synes der er lang vej frem mod seriøse diskutioner af klodens tilstand og følgende ændringer i den måde vi lever sammen på.