Svar til: Virtuel Midgård den 18-03-2021

Rita Sørensen
Deltager

Angående biodiversitet. Det er jo et begreb, der kom frem i min studietid (1972 – 1979). Dengang var tesen, at der var proportionalitet mellem biodiversitet og stabilitet. Den tese har man forladt som værende generelt gældende og derfor bliver begrebet biodiversitet også lidt udflydende for mig. Det er ikke entydigt noget man skal stræbe efter – det er et aspekt i klodens overlevelse.
Ja, i dag, som dengang i 70’erne, er der et behov for en fundamental ændring af det menneskelig mindsæt. Demokratiet er jo udråbt som den mindst ringe styreform. Så det er der vi må tage udgangspunktet. I min samfundsfag-undervisning har jeg netop læst om Hal Koch, hvis definition af demokrati, var den jeg bedst kunne lide. Demokrati som en bevægelse, der ændrer sig i takt med folket og samfundets udvikling.
Men når jeg ser på demokratiets udvikling i Danmark (og den vestlige verden), så er jeg ikke særlig optimistisk. Udviklingen i de sociale medier gør at alle kan komme til orde – og det gør de så – om alt mulig og i et sprog med grove og uskønne gloser. Jeg synes nogle gang det går mod et pøbelvælde – og politikerne retter ind efter folkets mening. For det er åbenbart vigtigere at blive genvalgt end at kæmpe for de holdninger man blev valgt på (og måske havde).
I dag , som for 50 år siden, må vi se, hvordan vi kan danne fællesskaber, der har andre værdier end egoisme og penge.