Svar til: Vores ubevidste reaktioner på COVID-19 restriktioner

Rita Sørensen
Deltager

Jeg tror coronae-tiden især får stor betydning for de unge teenagere (jeg har to af slagsen lige omkring mig). De er lige midt i deres identitetsopbygning, hvor de som basis har haft et trygt samfund og fællesskaber – derfor har de været frække, larmende, sat spørgsmålstegn ved alt og følt, at fremtiden var deres. Nu står de med en usynlig fjende, som skal takles og som griber dybt ind i den identitetudvikling de er midt i. Og et år er lang tid, når man er ung. Det er ikke ubetinget dårligt, at de rammes af eksistensovervejelser!
“Mine to” er forskellige – den ene er vokset, er mere ansvarlig og fuld af gode initiativer til hvad vi alligevel kan gøre – den anden er gået i hi og gider ikke snakke med vi gamle. Der skal samles op på de sårbare unge, men generelt og på sigt tror jeg at det er positivt at de unge tilegner sig personlig ansvarlighed som erfaringsgrundlag.
Jeg tror det er vanskeligere at rokke ved vi gamles forestillingsverden. Den almindelige bedsteborger følger reglerne. Rebellerne er Corona benægtere. Vi flakser mellem det følelsesmæssige og det fornuftsmæssige. Vi er lidt rystede i grundvolden, men det skal nok falde på plads igen.