Svar til: Demokrati

Ove Junne
Keymaster

Tak for et tankevækkende bidrag, Anne Marie.
Jeg deler Zuboff’s bekymring, men måske ikke hendes analyse (men jeg har ikke læst Politiken). Det var jo Adam Smith, der skrev om industriens opstart, og så som jeg læser hans konklusion, så er det noget i retning af en pragmatisk konstatering af »Sådan er det gået, og sådan er det blevet«. Altså at “Den usynlige Hånd”, der styrer det hele i sig selv er ustyrlig. Selv får jeg et indre billede af Mickey Mouse som troldmandens lærling i filmen Fantasia, der opdager, at de koste, han har forhekset til at hjælpe med at bære vand, har deres egne viljer.

Sådan oplever jeg også, det er gået med de sociale medier, der oprindeligt blev designet til at dele skoleopgaver og sjove kattevideoer, men nu er blevet en kraft i sig selv, der er i stand til at omdefinere brugernes opfattelse af virkeligheden. I den forbindelse er kapitaliseringen nærmest bare en sideeffekt.

I dag i Information er der en artikel, som beskriver Facebook’s dilemma mellem at beskytte folkesundheden ved at fjerne misinformation om COVID-19 på den ene side og på den anden side at respektere ytringsfriheden og “Den demokratisk Samtale”.

PS. Fandt lige den analyse, du henviser til. 71% af amerikanerne mener at Trump var (i det mindste delvis) ansvarlig for stormen på Kongressen, men kun knapt halvdelen mener, at han skulle dømmes skyldig af rigsretten. De er skøre de amerikanere.